Kina

Kina - Ningbo

Vi skriver her om vores oplevelser i Kina.

Hvor er vi?

Hvad er klokken?

Se billeder her

08.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Tue, September 09, 2008 16:07:22

14.dag i Kina – Afrejse og hjemkomst

Vi stod op kl. kvarter i seks, der var gratis Shuttle bus til lufthavnen hver halve time, så på trods af at vi først skulle flyve kl. 9:10, tog vi bussen kl.6:30, da det pga. ekstra sikkerhed i Kina i forbindelse med OL, anbefales at være i lufthavnen 2½ time før.

Da vi ankom til lufthavnen, var der allerede en enorm kø ved check-in til vores fly. Da vi nåede frem og fik bagagen på båndet, blev vi bedt om at gå til bagage-check. Vi tænkte straks om det var pga. Johnny´ s ”elementer”, at de skulle tjekkes, men det viste sig, at vi ikke måtte have hverken lightere eller tændstikker med fra Kina, og det havde vi lagt i vores bagage.

Det havde vi ikke tænkt over, da det ikke er forbudt i DK og heller ikke i Schweiz.

Vi havde heldigvis tid til at købe lidt læsestof til rejsen, toldfri cigaretter til 90 RMB for ét karton, og vi fik brugt de sidste RMB på lidt gaver.

Boarding var forsinket, men endelig sad vi i flyveren og kunne se frem til en 12 timer og 20 tyve minutters flyvetur til Zürich.

Flyveturen gik okay. Det er hårdt at sidde så akavet i mange timer, men heldigvis virkede dvd afspilleren, så Johnny fik sovet og Sidse så ”Sex and the city” film.

Vi var forsinket i ankomst til Zürich og sad allerbagerst i flyveren, så på trods af at vi løb gennem hele Zürich lufthavn, nåede vi ikke det planlagte fly mod København.

Efter at have overbevist flyselskabet om, at vi virkelig ikke havde kunne nå det, fik vi ændret vores billetter og var så heldige at komme med et andet fly, som kun fløj én time efter det planlagte.

Vi landede i København ca. kl.19:30. Ved bagageudleveringen, blev vi kaldt over højtaleren, og det viste sig, at de desværre ikke havde fået vores bagage med ombord på flyet. De mente dog, at det ville kunne være der kl.22 og kunne blive leveret dagen efter.

Johnny´s far hentede os i lufthavnen og kørte os til Glostrup, så vi kunne hente Getzen inden turen gik hjem til pigerne og Stine på Nørrebro. Inden vi kom i seng var klokken over 23:00, så vi havde næsten været oppe i 24 timer.

At opleve lidt af det store Kina, har været en stor oplevelse, som vi er glade for, at have fået. Et land i udvikling, med en helt anden mentalitet og kultur, end den vi kender herhjemme.

Vi er også glade for at være hjemme i lille Danmark igen, og i aften skal vi nyde, at lave dansk mad herhjemme.

Nu vil vi slutte vores beretning. Vi håber, i har nydt at følge med i vores blog og at den ikke har været fyldt med for meget uinteressant læsning. De sidste billeder er også blevet uploadet nu, og kan ses i fotoalbummet.

Kh/Johnny og Sidse

P.s. Bagagen er ankommet!

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post14

07.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Tue, September 09, 2008 16:06:44

13.dag i Kina

Dagen i dag har vi brugt på sightseeing i Shanghai. Vi tog den gratis shuttlebus fra hotellet til lufthavnen kl.10:30. Her skulle vi prøve ”Maglev” toget, som er et magnetsvævebanetog, som kører op til 430 km/t.

Til sammenligning har vores IC3 tog en top hastighed på 180 km/t og de nye IC4 200 km/t.

Der var ca. 30 km ind til Shanghai by og metrosystemet, som vi skulle videre med, og det tog kun 8 minutter at komme de 30 km med ”Maglev” toget.

Første stop med metroen var i den nye del af Shanghai, som ligger på Pudong siden. Det er ikke mere end 20 år siden, at dette område, næsten kun bestod af rismarker, og i dag er der utallige skyskrabere, samt en stadig eksplosiv udvikling i byggeriet. Desværre er nogle af de flotte bygningsværker, hurtigt skjult af andre nye bygninger, så de ikke kan nydes på afstand.

Der var udsigtsposter i de to største bygninger. Henholdsvis Shanghai World Financial Center og Jin Mao Tower. Vi valgte at se udsigten fra Jin Mao Tower, som har 88 etager og er 421 meter højt, dvs. ca. 12 gange Rundetårn! Det var imponerende, at være så højt oppe og kigge NED på højhusene som ellers er store fra jorden.

Efter besøget på 88.etage, vandrede vi rundt og så bydelen i gadeplan. Vi skulle finde en sightseeing tunnel, som går under floden til den ”gamle” del af Shanghai. Vi endte ofte i blinde veje og byggepladser.

Efter at have gået de samme steder flere gange, fandt vi nedgangen til denne Sightseeing tunnel, der skulle være en flot oplevelse.

Vi betalte 40 RMB pr. person. Man går ind i en lille ”tog” vogn, og kører så igennem, denne tunnel under floden. Der er et lysshow, og fortælling der skifter tema, efterhånden som man bevæger sig gennem tunnelen.

Vi ankom til den anden side som kaldes ”The bond”. Herfra er der en flot udsigt over på den anden side, af alle de store bygningsværker.

Vi var efterhånden blevet sultne og fulgte strømmen af mennesker væk fra floden og ind mod gågaden. Der var fyldt med mennesker overalt og der kom en lind strøm af kinesere og tilbød os al verdens ting og sager vi kunne købe.

På et torv mødte vi en kineser, som spurgte hvor vi kom fra, og som kunne spørge på dansk ”Hvordan har du det”. Han spurgte ind til hvad vi lavede i Shanghai og fortalte han var kunststuderende og at han var i Shanghai med hans studiegruppe for at udstille deres kunst. Han spurgte om vi ville se det, og det sagde vi ja til. Efter en lidt lang fremvisning af diverse kinesisk kunst, spurgte han naturligvis, om vi ville købe noget! Det endte med at vi gik derfra med en kinesisk reproduktion eller noget i den stil, som Sidse købte for 300 RMB, dvs. 231 kr. Johnny synes det var en rigtig dårlig handel, men Sidse er glad for sit kinesiske kunst, som i kan se i fotoalbummet.

Eftersom kineseren havde afbrudt vores spiseplaner, skyndte vi os videre for at finde noget mad. Vi havde set reklamer for Burger King, og eftersom vi kun havde fået besøgt KFC, kunne vi godt tænke os en burger med oksekød. Desværre var der ingen i nærheden, så vi endte med at spise en sandwich i restaurant, som lignede en togvogn. Det var ok, og gav os energi, til at fortsætte vores tur i Shanghai.

Vi gik gennem gågaden, som er proppet med butikker og store varehuse. Vi orkede dog ikke, at shoppe specielt meget, og synes vi havde fået styret vores shoppelyst i Ningbo.

På vejen kom vi forbi ”Peoples Sqaure” som er en lille plads med grønt og kunst. Her mødte vi igen, nogle unge kinesiske studerende, som var meget interesseret i, hvad vi lavede osv. Med vores oplevelse tidligere, ventede vi nærmest kun på, at de ville komme med en eller anden form for tilbud, det skete dog ikke med dem. Senere mødte vi nogle andre, som spurgte om vi ville med til te smagning, men vi havde hørt fra Egon, at han havde været på en sådan tur, og han havde, måtte betale 900 RMB for det, så det takkede vi nej til og besluttede, at vi ville gå ned til ”The Bond” igen, for at se aftensolen.

Derefter besluttede vi at tage mod hotellet, for at gøre os klar til afgang. Vi nåede lige at købe en god flaske italiensk vin, som vi mener, var den samme, som vi fik på den italienske restaurant i Ningbo, samt lidt snack, som kunne gøre det ud for aftensmaden.

Vi tog igen metro og Maglev toget, som dog ”kun” kørte 300 km/t på vejen tilbage, og var hjemme ved otte-tiden.

Vækkeuret blev stillet til kl. kvarter i seks, dvs. kvarter i midnat dansk tid.

Vi nåede desværre ikke at få skrevet på vores blog, så den kommer her lidt forsinket.

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post13

06.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Sat, September 06, 2008 14:39:03

12.dag i Kina

I dag er vi rejst fra Ningbo og ankommet til Pudong uden for Shanghai, som er dér, hvor vi skal flyve fra mandag morgen.

Rejsen startede kl.8:50 fra hotellet, vi havde fået af vide, at det var godt at være på stationen i god tid. Det viste sig at være en god idé. Som i måske kan fornemme på billederne, var der rigtig mange mennesker på stationen.

Efter at have fået tjekket bagagen ved indgangen, skulle vi vente i en stor ventesal. Her venter man på, at toget kommer. For at komme ud på perronen, skal man have tjekket billetter først, og dørene bliver ikke åbnet, før et kvarter før afgang.

Man kan vælge mellem ”hard” og ”soft” sæder i toget. Vi havde valgt ”soft”, men det svarer bare til de almindelige sæder i de danske toge. Toget var helt fyldt op, og meget varmt før afgang, men så snart vi kørte, var der fin aircondition.

Togturen som tog 3 timer og 45 minutter gik fint. Vi forsøgte at tage lidt billeder undervejs, og de er blevet ok, synes vi.

Vi ankom til Shanghai banegård kl.13:35. Vi havde snakket om at tage metro og

”Maglev” toget ud til hotellet, men besluttede i stedet, at tage en taxi, på trods af at der er ca. 35 km fra stationen og ud til hotellet. Det kostede 144 RMB, men var næsten det samme som det ville have kostet at tage med tog. Det var endnu en oplevelse, at køre i taxi på kinesisk motorvej!

Shanghai Airlines Travel Hotel er ikke lige så godt som vores hotel i Ningbo som var 4 stjernet. Hotellet her, beskriver også deres faciliteter, som værende på højde med 4 stjerner, men vi er sikre på, at de kun, ville kunne få tre små. Men vi har tag over hovedet og en seng at sove i, så vi klarer os nok, til vi skal hjem.

Dagen i morgen er tænkt til, at foretage en sightseeing i Shanghai by. Så det vil vi skrive om i morgen aften.

Vi glæder os rigtig meget nu, til at komme hjem til jer derhjemme, det danske klima og ikke mindst den danske mad og italienske vin.

• Comments(1)//kinablog.dmig.dk/#post12

05.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Fri, September 05, 2008 14:59:41

11.dag i Kina

I dag er der ikke så meget at berette. Vi var trætte i morges pga. den sene sengetid, men nåede dog, at spise morgenmad på hotellet.

Johnny har arbejdet lidt, vi har pakket og spist frokost fra KFC. Til aften var vi ude og spise sammen med Lucy, Egon og Dan, fra Formkon som lige er ankommet.

Vi var på en kinesisk restaurant, der lå i gå afstand fra hotellet. I dag var der kun én ret med ”seafood” men det er stadig meget specielt og anderledes for os, at spise kinesisk.

Vi er nu tilbage på hotellet, hvor vi skal have pakket det sidste, før turen i morgen går til Shanghai kl.9:50. Turen tager 3½ time med det hurtige tog.

Vi tjekker ind på hotel Shanghai Airlines Travel Hotel i morgen kl.15:00. Søndag regner vi med at skulle se noget af Shanghai.

Håber alle har det godt hjemme i DK.

KH/Johnny og Sidse

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post11

04.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Fri, September 05, 2008 07:41:49

10.dag i Kina

I dag var det planen at Johnny skulle med Egon ud til mr. Vong og Sidse skulle shoppe sammen med Ningbo.

Planerne blev dog ændret i første omgang, da Egon ikke mente, at det var nødvendigt at Johnny tog med ham.

Johnny fik derfor lov til at komme med på shopping, det var han rigtig glad for! Vi besøgte et par butikker hvor vi havde været før, og som vi gerne ville se igen. Vi har bl.a. også shoppet kinesisk musik med et kinesisk instrument, vi ikke kender navnet på. Det kommer i til at høre, når vi kommer hjem.

Vi spiste frokost med Lucy på japansk frokostrestaurant. Lucy mener dog ikke, at det de serverer, er specielt japansk, men at det er en måde, at trække kunder til, fordi det så er lidt finere. Vi ville gerne have haft forårsruller, for det har vi ikke fået smagt hernede, men de havde kun nogle med ost. Dem prøvede vi, sammen med en stor portion ris m. kød og grøntsager, det smagte skønt.

Efter lidt mere shopping, tog vi tilbage til hotellet. Johnny blev ringet op af Egon, som bad ham komme til Mr. Vong, da de var i gang med at prøvestøbe og havde brug for en godkendelse.

Chaufføren hentede Johnny kl.16:30. En time senere var Johnny hos Mr. Vong.

Prøveemnet var fint, men ikke perfekt. Maskinpasseren forsøgte at justere, på alt hvad der kunne justeres. Der kan bl.a. justeres på indløbstemperatur, formtemperatur og varme tid.

Emnerne blev værre og værre, og ingen vidste hvad indstillingerne, inden man begyndte at ændre på settings indstillingerne. Nu var klokken efterhånden blevet mange, og der var ikke mere plastmateriale i maskinbeholderen. Nyt skulle tørre og Mr. Vong, inviterede derfor på middag i byen.

Middagen var som altid, alt godt fra havet. I dag var der også hele fisk, hvor Mr. Vong spise ALT inkl. hovedet! De andre har en særlig sorteringsteknik, hvor de frasorterer alt det de ikke vil have med munden, og spytter det ud til sidst. Mange kineserne smasker højlydt når der spises, det er ikke almindelig smasken, men nærmest en overdrevet form for smasken, sikkert et tegn på at maden bekommer dem vel, men det er ikke særlig rart for os at høre på.

Igen ville Mr. Vong bunde hele tiden, da Johnny drak rødvin og Mr. Vong lyst øl (1,9%), kunne det virke unfair, men kineserne tåler næsten ikke noget, så Mr. Vong var hurtigt rød i øjnene.

Efter endt middag, købte Mr. Vong gaver til os alle. Johnny fik to kasser Mooncake med hjem. Mooncake er nogle særlige dyre kager, som ligger i en fin æske pakket med silkestof og i små æsker. Hver kasse indeholdt otte små æsker kager. Ifølge Egon er det meget almindeligt, at kineserne giver gaver til forretningsforbindelser.

Tilbage på fabrikken fortsatte støbningen. Johnny og Egon blev ved med at finde fejl i overflade og glans. Mr. Vong blev mere og mere træt, og virkede mere og mere opgivende. Klokken var efterhånden blevet mange og temperaturen i produktionshallen var meget høj.

Endelig kom der nogle emner ud af maskinen, hvor vi måtte indse, at dette var det bedst mulige. Vi godkendte hermed emner og tillod Mr. Vong at starte produktionen i denne kvalitet.

Der blev afholdt et møde, hvor de sidste detaljer blev aftalt. Nu gik turen hjem til Ningbo, hvor vi ankom kl. 00:30. Johnny var glad for at komme hjem og få sig et bad.

Sidse havde hygget sig på hotellet med roomservice, tv og computeren.

Vi drak en godnat øl, inden vi trætte lagde os til at sove kl. 01:30.

Kh/Johnny & Sidse

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post10

03.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Wed, September 03, 2008 16:01:12

9.dag i Kina

I dag har været en rigtig dasedag. Vi stod sent op og tog en tur ind til byen og osese/shoppede lidt. Vi købte frokost hos en kinesisk bager, hvor vi kunne få en frokost, som var lidt mere hjemlig, end det vi har fået de sidste par dage.

Hjemme på hotellet slappede vi af, og fandt en italiensk restaurant, vi ville prøve til aften.

Restaurant ”Amores” var en dejlig oplevelse. Først fik vi serveret italiensk brød med hjemmelavet pesto og hakket tomat. Dernæst lækre italienske pizzaer og god italiensk rødvin, og som en afrunding fik vi hjemmelavede ”Ladyfingers” og et lille glas sød vin.

Vi gik hjem fra restauranten til hotellet, og kiggede på de små butikker, der stadig havde åbent. Her er et aktivt aftenliv, en del af de små butikker har længe åbent, så der er hele tiden noget at kigge på.

Nu er vi tilbage på hotellet. I morgen skal Johnny på arbejde og jeg skal ud og shoppe med Lucy. Vi skal have købt billetter til vores togrejse til Shanghai. Vi tjekker ud af hotellet lørdag og tager videre til Shanghai, så kan vi også nå at opleve lidt deroppe.

Kh/Johnny & Sidse

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post9

02.09.2008

Vores oplevelserPosted by Johnny Tue, September 02, 2008 19:53:00

8.dag i Kina

I dag skulle vi på virksomhedsbesøg.

Vi blev hentet af Chauføren fra NIP, der kom med Eva klokken 9:00.

Turen gik først til NINGBO XUNHUI ELECTRIC APPLIANCE CO., LTD.

De laver trykstøbning i aluminium og magnesium. Vi måtte ikke fotografere...

Processen foregår ved at en robotarm, henter en kop flydende aluminium eller magnesium, og hælder det ned i et hul i et stempel. Så snart det er hældt i, banker stemplet så det flydende metal ind i formen med stort tryk. I formen er der så et par afløbshuller, hvor det overskydende materiale render ud. Disse udløbsarme bankes derefter af, og der finpudses, så det næsten ikke kan ses.

Vi ser hans kontrolapparater, der bla. kan kontrollere om der er stress i metalemnerne, og røntgen anlæg, der kan kigge ind i emnet, og afsløre eventuelle støbefejl.

Marketing Dept. Director Piner Gao fra NINGBO XUNHUI ELECTRIC APPLIANCE giver herefter frokost I byen. Igen alt godt fra havet… hmm, savner snart noget kyllingeburger eller ”dansk” ris og kylling i karry.

Efter farvel med Piner Gao, går turen til Mr. Vong. Han laver plastdelen, mjk får lavet. Egon viser os nogle af de emner han laver for andre, bla Alto.

På hans fabrik ser vi, at de bruger "vores" prøvestøbning til opsamling af væske i en af hans maskiner. De har vendt den på hovedet, så den fungere som en skål.

Jeg så, at de to kinesere der var ved at bearbejde ”vores” støbeform, grinte og morede sig meget over at se os. Jeg fangede desværre ikke dette med kameraet, det så ellers ud som om de havde det MEGET sjovt.

Mr. Vong havde sammen med en anden aftalt, at vi kunne se en montagevirksomhed, hvor der også foregik montage af elektronik. Det var en virksomhed der hed LEXING. De laver lamper, bevægelsesføler og alarm anlæg.

Først kom vi ind i det fine meeting room, men de blev hurtigt enige om at flytte mødet til deres showroom. Vi så lidt af det de lavede, og så blev vi ellers vist rundt på deres fabrik.

Montagen af elektronikkredsløb foregik langs et transportbånd. Montagepigerne så meget unge ud, men det kan nogle gange godt snyde. Asiaterne ser ofte yngre ud, ind man lige ville gætte på.

De sidder ikke på ”kontorstole” som hjemme hos mjk, men på små trætaburetter eller lave stole. Èn sad på en stor stol, der var lagt ned, for at passe i højden.

Vi blev vist videre, og kom til deres plaststøberi. De støber selv de plastemner, der indgår i deres udstyr. Mr. Vong afbrød hurtigt dette, og sagde vi skulle videre. Han var jo ikke interesseret i, at vi evt. kunne finde på at lægge vores arbejde her, i stedet for hos ham.

Da vi går ud, holder der en stor bus i deres indkørsel. Den kører de deres ansatte til og fra arbejde. Man kan bo på fabrikken, eller bo i et boligkompleks firmaet har lidt væk.

Turen gik videre til et sprøjtemaler firma, hvor man kunne få plastemner sprøjtemalet.

Så kan det ligne aluminium eller krom som vi kender det fra stereoanlæg, fjernbetjeninger og mobiltelefoner.

Imiteret træ, eller flotte farver laves ved at trække en tynd film med billede ud over det støbte plastemne.

Nu gik turen lidt op i bjergene, for at kigge på rismarker

Vi så hvordan de har indrettet deres marker med kanaler så de kan lede vandet fra bjergene i i deres rismarker og derved oversvømme dem.

Risene er snart klar til høst.

Herefter kørte vi til Nanuan Hot-Spring området

Her ligger et hotel i dejlige grønne omgivelser, med pool fyldt med vand fra den varme kilde.

Vi gik en tur i området, og så et nyere meget dyrt feriebolig område med egen golfbane. Eva mente, at det kostede omkring 10.000 RMB pr. overnatning. Der er nogle rige kinesere vidst.

På vores gåtur, så vi stor og flot natur, men også en del kunstigt og imiteret. Kineserne kan vidst godt lide at ”forskønne” ting, på deres egen måde.

Vi gik tilbage til hotellet Nanuan Hot-Spring summer ressort.

Her gav mr. Vong så aftensmad. Igen alt godt fra havet, men heldigvis også lidt kød og grøntsager.

Han er en sjov fyr. Laver en del fis, og trode han kunne drikke os under bordet. "Gambei", og så skulle vi bunde vores øl, der var i små vinglas.

Der gik ikke længe, før hans øjne var røde, og han så lidt træt ud. De kan ikke drikke så meget som os fra danmark, de kinesere.

Vi blev i dag kørt rundt i en 7 sæders Buick. Lækker bil, men chaufføren kørte som død og helvede... Flere gange speedede han vildt op, til trods for biler der bremser længere fremme. Så måtte han stå på bremserne. Man var usikker på om han overhoved havde set, at de holdte stille. Han kørte over bump med stor hastighed, så vi flere gange sad oppe i loftet.

Vi overlevede køreturen, og kom hjem til hotellet i Ningbo.

Nu skal der soves.

Kh/ Sidse og Johnny

• Comments(0)//kinablog.dmig.dk/#post8

01.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Mon, September 01, 2008 18:10:55

7.dag i Kina

I dag har vi været på tur i de kinesiske bjerge. Vi har gået rigtig meget, og er derfor godt trætte her til aften.

Dagen startede tidligt, da vi blev hentet af chaufføren og kinesiske Eva kl.8:30.

Det tog ca. en times tid at komme fra Ningbo og ud til vores første stop i bjergene, som var et stort tempel, som hedder Xuedo Templet, det bestod af flere forskellige små templer. Her blev bygget og udvidet. Som i kan se på billederne, var de var bl.a. ved at opføre en enorm stor Buddha figur. Her boede rigtige munke, som vi hørte synge inde i templet.

Efter en kort tur til byen Xikou, hvor vi skulle have frokost, gik turen til vandfaldet Xufyoan. Her så vi udmundingen af vandfaldet, men besluttede ikke at vandre så langt her, da vi ville tage videre til et andet vandfald, hvor der ventede et par timers gåtur.

Det andet vandfald hed Sanyintan vandfaldet. Her var en rute man kunne følge, som tog et par timer. Det var utroligt smukt, at gå i området, vi gik rigtig meget, både op og ned, så vi er godt trætte her til aften.

Vi sluttede af ved Chiang Kai-Shek´ s tidligere hus. Chiang Kai-Shek var lederen af Republikken Kina fra 1928 til sin død i 1975. Generalen Chiang Kai-shek samlede store dele af Kina under sig, men flygtede i 1949 til Taiwan efter 23 års borgerkrig i Kina (1926-1949) ført primært mod kommunisterne med Mao Zedong, som var leder af Folkerepublikken Kina, i spidsen.

Herefter var der afgang mod Ningbo og noget kinesisk aftensmad. Vi fik små hummere i spicy sauce, ris og langtidskogt svinekød, der mindede om gnaveben.

Nu er vi på hotellet, klokken er blevet mange (00:08) og i morgen skal vi igen tidligt op, for at tage på tur, til nogle forskellige fabrikker hernede og måske en tur ud til havet.