Kina

Kina - Ningbo

Vi skriver her om vores oplevelser i Kina.

Hvor er vi?

Hvad er klokken?

Se billeder her

07.09.2008

Vores oplevelserPosted by Sidse Tue, September 09, 2008 16:06:44

13.dag i Kina

Dagen i dag har vi brugt på sightseeing i Shanghai. Vi tog den gratis shuttlebus fra hotellet til lufthavnen kl.10:30. Her skulle vi prøve ”Maglev” toget, som er et magnetsvævebanetog, som kører op til 430 km/t.

Til sammenligning har vores IC3 tog en top hastighed på 180 km/t og de nye IC4 200 km/t.

Der var ca. 30 km ind til Shanghai by og metrosystemet, som vi skulle videre med, og det tog kun 8 minutter at komme de 30 km med ”Maglev” toget.

Første stop med metroen var i den nye del af Shanghai, som ligger på Pudong siden. Det er ikke mere end 20 år siden, at dette område, næsten kun bestod af rismarker, og i dag er der utallige skyskrabere, samt en stadig eksplosiv udvikling i byggeriet. Desværre er nogle af de flotte bygningsværker, hurtigt skjult af andre nye bygninger, så de ikke kan nydes på afstand.

Der var udsigtsposter i de to største bygninger. Henholdsvis Shanghai World Financial Center og Jin Mao Tower. Vi valgte at se udsigten fra Jin Mao Tower, som har 88 etager og er 421 meter højt, dvs. ca. 12 gange Rundetårn! Det var imponerende, at være så højt oppe og kigge NED på højhusene som ellers er store fra jorden.

Efter besøget på 88.etage, vandrede vi rundt og så bydelen i gadeplan. Vi skulle finde en sightseeing tunnel, som går under floden til den ”gamle” del af Shanghai. Vi endte ofte i blinde veje og byggepladser.

Efter at have gået de samme steder flere gange, fandt vi nedgangen til denne Sightseeing tunnel, der skulle være en flot oplevelse.

Vi betalte 40 RMB pr. person. Man går ind i en lille ”tog” vogn, og kører så igennem, denne tunnel under floden. Der er et lysshow, og fortælling der skifter tema, efterhånden som man bevæger sig gennem tunnelen.

Vi ankom til den anden side som kaldes ”The bond”. Herfra er der en flot udsigt over på den anden side, af alle de store bygningsværker.

Vi var efterhånden blevet sultne og fulgte strømmen af mennesker væk fra floden og ind mod gågaden. Der var fyldt med mennesker overalt og der kom en lind strøm af kinesere og tilbød os al verdens ting og sager vi kunne købe.

På et torv mødte vi en kineser, som spurgte hvor vi kom fra, og som kunne spørge på dansk ”Hvordan har du det”. Han spurgte ind til hvad vi lavede i Shanghai og fortalte han var kunststuderende og at han var i Shanghai med hans studiegruppe for at udstille deres kunst. Han spurgte om vi ville se det, og det sagde vi ja til. Efter en lidt lang fremvisning af diverse kinesisk kunst, spurgte han naturligvis, om vi ville købe noget! Det endte med at vi gik derfra med en kinesisk reproduktion eller noget i den stil, som Sidse købte for 300 RMB, dvs. 231 kr. Johnny synes det var en rigtig dårlig handel, men Sidse er glad for sit kinesiske kunst, som i kan se i fotoalbummet.

Eftersom kineseren havde afbrudt vores spiseplaner, skyndte vi os videre for at finde noget mad. Vi havde set reklamer for Burger King, og eftersom vi kun havde fået besøgt KFC, kunne vi godt tænke os en burger med oksekød. Desværre var der ingen i nærheden, så vi endte med at spise en sandwich i restaurant, som lignede en togvogn. Det var ok, og gav os energi, til at fortsætte vores tur i Shanghai.

Vi gik gennem gågaden, som er proppet med butikker og store varehuse. Vi orkede dog ikke, at shoppe specielt meget, og synes vi havde fået styret vores shoppelyst i Ningbo.

På vejen kom vi forbi ”Peoples Sqaure” som er en lille plads med grønt og kunst. Her mødte vi igen, nogle unge kinesiske studerende, som var meget interesseret i, hvad vi lavede osv. Med vores oplevelse tidligere, ventede vi nærmest kun på, at de ville komme med en eller anden form for tilbud, det skete dog ikke med dem. Senere mødte vi nogle andre, som spurgte om vi ville med til te smagning, men vi havde hørt fra Egon, at han havde været på en sådan tur, og han havde, måtte betale 900 RMB for det, så det takkede vi nej til og besluttede, at vi ville gå ned til ”The Bond” igen, for at se aftensolen.

Derefter besluttede vi at tage mod hotellet, for at gøre os klar til afgang. Vi nåede lige at købe en god flaske italiensk vin, som vi mener, var den samme, som vi fik på den italienske restaurant i Ningbo, samt lidt snack, som kunne gøre det ud for aftensmaden.

Vi tog igen metro og Maglev toget, som dog ”kun” kørte 300 km/t på vejen tilbage, og var hjemme ved otte-tiden.

Vækkeuret blev stillet til kl. kvarter i seks, dvs. kvarter i midnat dansk tid.

Vi nåede desværre ikke at få skrevet på vores blog, så den kommer her lidt forsinket.

Kh/Johnny og Sidse

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.